Автомобільний акумулятор
(точніше — автомобільна акумуляторна батарея [скор. автомобільна АКБ]) — тип електричної акумуляторної батареї, що застосовується на автомобільному або мототранспорті.
Використовується як допоміжне джерело електроенергії в бортовій мережі при непрацюючому двигуні та для запуску двигуна.
На електротранспорті є не допоміжним джерелом енергії, а основним. Такі акумулятори називають тяговими.
Основні характеристики
Електрохімічний тип:
Свинцево-кислотний акумулятор. Номінальна напруга елемента біля
2 В. Тому практично застосовувані батареї, що складаються з ряду послідовно з'єднаних елементів
(секцій, у просторіччі іноді «банок»), мають напруги, кратні 2 В.
Далі за текстом розглянуто виключно свинцево-кислотну акумуляторну батарею, оскільки, якщо акумулятор не тяговий, то як «автомобільний (стартерний) акумулятор», частіше використовуватиметься така. Свинцево-кислотні АКБ мають унікальну властивість автоматичної зупинки заряду і різке зростання напруги, як і різке падіння зарядного струму, при повному заряді. При цьому використання тих же літій-іонних або літій-залізо-фосфатних акумуляторів теж можливе, але через те, що вони вимагають додаткової електронної схеми для контролю за їх станом, високої вартості, застосовуються рідше[1][2][3] .
Номінальна напруга:
6 В — до кінця 40-х років XX століття практично всі автомобілі мали шестивольтове електроустаткування. В даний час акумулятори з напругою 6 В використовуються тільки на особливо легкій мототехніці.
12 В — на даний момент на всіх легкових автомобілях, вантажних автомобілях та автобусах з бензиновими двигунами, а також на більшості мотоциклів використовуються акумулятори тільки з таким значенням напруги.
24 В — використовуються на важких вантажних автомобілях та автобусах з дизельними двигунами, тролейбусах, трамваях, та на військовій техніці з дизельними двигунами.
На малотоннажних вантажівках, мікроавтобусах та легкових автомобілях з дизельними двигунами також використовуються акумулятори з електричною напругою 12 вольт.
Напруга без навантаження (напруга при знятих клемах) акумулятора можна зв'язати з приблизним рівнем заряду. Якщо акумулятор знаходиться на транспортному засобі, «напруга без навантаження» вимірюється, коли двигун зупинено, а навантаження повністю вимкнено (знято клеми).
Ступінь зарядженості оцінюють на відключеному від навантаження акумуляторі не менше ніж через 6 годин спокою і при кімнатній температурі. У разі температури, яка відрізняється від кімнатної, вноситься температурна поправка. В середньому вважається, що падіння температури на 1°C від кімнатної знижує ємність приблизно на 1%, таким чином при −30°C ємність автомобільної АКБ дорівнюватиме приблизно половині від ємності при +20°C.